Contact
Facebook
Twitter
Spotify

HET GELUID VAN GLAS

DE VERBORGEN TUINEN VAN LENT

‘De groentetuin van Nijmegen’, zo werd Lent aanvankelijk genoemd. Het is gebouwd op de vruchtbare grond die de Waal na overstromingen achterliet en groeide uit tot een waar landbouwparadijs. Eindeloze rijen vol kassen vulden de horizon, kwekerij na kwekerij kwam op en de Lentse potgrond is nog steeds wereldwijd bekend. Maar waar het vroegere Lent de grote stad van groenten en fruit voorzag, zo eet Nijmegen nu het dorpje op.


De stad springt de Waal over, schiet wortel in de vruchtbare aarde en groeit uit. De nieuwbouw in Lent bloeit op, maar voor landbouw is geen plek meer. Kassen zijn opgekocht, boomgaarden verdwenen en tuinderswoningen vervangen. Van hardwerkend kwekersdorp is het veranderd in een aantrekkelijk groene woonwijk van Nijmegen, waar weinig meer zichtbaar is van de 150 kwekerijen die er ooit waren. Maar wie goed kijkt, vindt her en der nog een verscholen tuin. Net als achter het huis aan Begoniastraat 2. De kwekersfamilie die er woonde, heeft haar kassen achtergelaten toen uitbreiding geen optie meer was. Het is een van de weinige complexen die nog niet is overgeleverd aan een nieuw bestemmingsplan, maar aan de natuur: die wint meter voor meter haar terrein weer terug. Een Hof van Eden waar het wilde groen botviert, nauwelijks zichtbaar van de buitenkant.


Muziektheatergroep BOT trok een maand lang overall en klompen aan en verdiepte zich in het leven onder een glazen stolp. Samen met productiehuis Oost-Nederland lieten ze een van de laatste kassen van Lent nog één keer herleven in een speciale locatievoorstelling die in vier weken tijd op locatie werd gemaakt. In het vacuüm van de verlaten kas probeerden de mannen te laten groeien wat buiten geen schijn van kans heeft, en kweekten met veel precisie muzikale stekjes op. Op 16, 17, 18 en 19 april speelde BOT meermaals per dag Het Geluid Van Glas, De verborgen tuinen van Lent . Met verbluffend fysiek muziektheater, uit het lood geslagen Nederlandstalige liedjes en klinkende machinerie. De regie was in handen van Danielle van Vree.


De voorstelling werd georganiseerd in kader van erfgoedfestival Gemaakt in Gelderland en werd mede mogelijk gemaakt door provincie Gelderland , provincie Overijssel , Prins Bernhard Cultuurfonds en onze partners De Nieuwe Oost , Coöperatie Erfgoed Gelderland , Doornroosje , Festival op ‘t Eiland , Nijmegen Cultuurstad , Theatraal Am Waal , Festival De Oversteek , Co-Bomen , Wintertuin , De Lindenberg , Gemeente Nijmegen , LUX Nijmegen , Gelders Genootschap , Mudboot Sessions , SLAK , Gelders Archief , Oosterlicht , Spaanse Peper , Huis van de Nijmeegse Geschiedenis , RBT KAN , De Vasim , N1 radio & televisie , Horticoop Lentse Potgrond , Warmoes de Historische Tuinderij Lent , Museum Het Valkhof en Heemschut Gelderland . Met dank aan geluidskunstenaar Pé Okx voor het gebruik van zijn vitrofoon (glasmarimba).


Het Geluid Van Glas werd gemaakt door productiehuis Oost-Nederland in samenwerking met muziektheatergroep BOT. Het was onderdeel van de reeks Het Geluid Van, waarmee de makers sinds 2011 ruim 120 voorstellingen hebben gespeeld waarbij ze op een eigenzinnige manier voor meer dan 5000 bezoekers bijzondere erfgoedlocaties in Oost-Nederland tot leven wekken, van graansilo tot steenfabriek en basiliek.

Bekijk hier een terugblik met foto’s, artikelen en reacties op de voorstelling.

 

(foto's Cyril Wermers)